جدال زندگی با آسیب نخاع

جدال زندگی با آسیب نخاع

خاطرات و تجربیات نخاعی شدن
جدال زندگی با آسیب نخاع

جدال زندگی با آسیب نخاع

خاطرات و تجربیات نخاعی شدن

55.>>درمان آسیب نخاع


درمان بیماران فلج کامل در راه است !

تا به امروز فلج شدنِ ناشی از آسیب دیدن نخاع ، غیر قابل جبران بوده است ؛ اما با رویکرد درمانی جدید ، برای اولین بار در طول تاریخ ، دانشمندان دپارتمان فیزیولوژی سلولی دانشگاه (Ruhr-Universität Bochum (RUB ، به سرپرستی پروفسور Dietmar Fischer ، موفق به درمان موش های فلج شدند !

رمز موفقیت این پروژه در دو عامل پروتئین hyper-interleukin-6 (پروتئینی که سلول ها عصبی را به منظور بازسازی تحریک می کند) و نحوه تأمین این پروتئین در حیوانات ، نهفته است .

آسیب های نخاعی ناشی از ورزش یا حوادث رانندگی ، اغلب منجر به معلولیت های دائمی نظیر پاراپلژی یا همان فلج کامل می شوند ؛ این امر در اثر آسیب به رشته های عصبی (آکسون ها) که وظیفه انتقال اطلاعات از مغز به عضلات و همینطور برگرداندن داده های دریافتی از پوست و عضله به مغز را دارند ، رخ می دهد .

اگر این رشته ها به دلیل ضربه و یا بیماری آسیب ببینند ، ارتباط بین عضلات و پوست با مغز قطع می شود و از آنجایی که آکسون های موجود در نخاع ، نمی توانند دوباره رشد کنند ، بیمار به صورت مادام العمر از فلجی و بی حسی رنج می برد . تا به امروز ، هیچ گزینه درمانی ای که بتواند عملکرد های از دست رفته بیماران را بازیابی کند ، پیدا نشده بود .

"پروتئین طراح" بازسازی را تحریک می کند

در جستجوی رویکرد های درمانی ، تیم Bochum بر روی پروتئینی به اسم hyper-interleukin-6 تمرکز کرده بود . بنا به توضیحات Dietmar Fischer : "در اصطلاح نام این پروتئین «سیتوکنین طراح» است ، پروتئینی که در طبیعت یافت نمی شود و برای تولید آن باید از علم مهندسی ژنتیک استفاده کرد ." گروه تحقیقاتی دکتر فیشر ، در مطالعات قبلی خود نشان داده بود که hIL-6 ، می تواند به طور مؤثری فرایند بازسازی سلول های عصبی موجود در سیستم بینایی را تحریک کند .

این تیم در مطالعات فعلی خود ، سلول های عصبی قشر حرکتی – حسی را تحریک کرده تا این سلول ها بتوانند hyper-Interleukin-6 را تولید کنند ؛ برای این کار ، از ویروس های مناسب ژن درمانی ، که می توان آن ها را به راحتی به یک قسمت قابل دسترس مغز تزریق کرد ، استفاده شده است .

در این قسمت مغز ، ویروس ها نقشه ی تولید این پروتئین را به سلول های عصبی خاصی (اصطلاحاً نورون های حرکتی) می رسانند ؛ حال از آنجا که نورون های حرکتی از طریق شاخه های جانبی آکسون ، به دیگر سلول های عصبی مغز – مانند سلول هایی که در فرایند های حرکتی مانند راه رفتن نقش مهمی دارند – متصل هستند ، hyper-interleukin-6 مستقیماً به این سلول ها منتقل می شود . در هر راهی غیر از این راه ، نمی توان به سلول های عصبی خاصی دسترسی پیدا کرده و به صورت کنترل شده پروتئین طراح را به آن ها رساند .

به یک منطقه وارد می شود اما در چندین زمینه موثر است !

"بنابراین ، ژن درمانیِ تنها تعداد اندکی سلول عصبی ، باعث بازسازی آکسونی سلول های عصبی مختلف در مغز و دستگاه حرکتی می شود . سر انجام ، حیواناتی که قبلاً فلج شده بودند ، با دریافت این روش درمانی ، می توانند پس از 2 تا 3 هفته شروع به راه رفتن کنند . در ابتدا این اتفاق برای ما بسیار شگفت آور بود ، زیرا تا پیش از این مطالعه هرگز امکان درمان فلج کامل ، اثبات نشده بود! "

– Dietmar Fischer –


تیم تحقیقاتی اکنون در حال بررسی این موضوع است که تا چه اندازه این روش درمانی و یا روش های مشابه را می توان با سایر اقدامات ، به منظور بهینه سازی بیشتر hyper-Interleukin-6 و دستیابی به پیشرفت های عملکردی دیگر ، ترکیب کرد .

علاوه بر این ، محققان در حال بررسی این مسئله هستند که آیا hyper-interleukin-6 در صورتی که از آسیب نخاعی موش تنها چند هفته گذشته باشد ، همچنان اثر مثبتی دارد یا خیر  . به گفته فیشر : "این جنبه از تحقیقات به ویژه برای کاربرد در انسان ، مهم است . ما اکنون در حال فتح قله های علمی جدیدی هستیم ؛ آزمایشات پیش رو نشان خواهد داد که آیا امکان انتقال این رویکرد های جدید به انسان وجود دارد؟ "

 محققان گزارش دستاورد خود را در ژورنال Nature Communications و در تاریخ 15 ژانویه 2021 ، منتشر کردند .با آرزوی سلامتی برای همه همدردان عزیزم

نظرات 5 + ارسال نظر
دونده یکشنبه 28 دی‌ماه سال 1399 ساعت 05:14 ب.ظ https://mycolddays1.blogsky.com/

سلام مهدی آقا. خوبین؟
مدتهای مدیدی نبودید. نمیدونم منو یادتون هست یا نه! از حدود 8 سال قبل خواننده تون بودم. وقتی پیام آپ شدن وبلاگ تون رو دیدم خوشحال شدم. امیدوارم که حال جسمی و روحی تون خوب باشه
چه مطلب جالبی گذاشته بودید. به امید اون روز که تموم بیمارا کاملا خوب بشن

سلام .. اره یادم هست.

سلام یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 10:40 ق.ظ

سلام چرا دیگه چند وقتی است مطلب جدید نگذاشتید من هر روز به وبلاگتون سر می زنم اما چند ماهی است که مطلبی نگذاشته اید دیگه نگران شدم خوب هستید. به سوالم داشتم آیا ورزش مفید بوده آیا تونستید راه بروید پاسختون مرا امیدوار می کند که ورزش کنم چون هنوز شروع نکردم

سلام عزیز. ورزش و توانبخشی خیلی خوبه. . به گردش خون کمک میکنه. اما در مورد خودم اینکه درگیر مشکلات خانوادگی شدم. و گرفتار...حقیقت اینکه پیشرفت توانایی خیلی کم برمیگرده. چند سالی زمان میبره. و شرایط هم دخیل هستش مثل از نظر مالی مشکلی نباشه. امکانات داشته باشی یا دسترسی داشته باشی به جاهای دولتی مثل هلال احمر و استخر. مجرد باشی و هدف فقط سلامتی باشه.تشکرات

ا.ف چهارشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 08:36 ق.ظ

دوست عزیز سلام
مدتیه که نمی گم هرروز اما هر هفته به وبلاگتون سر می زنم چرا دیگه چیزی نمی نویسین؟

سلام .واقعا شرمنده ام. دیگه دارم پیر میشم.درگیر زندگی....دیگه اینکه اینستا. و تلگرام وقتی واسه مخاطب وبلاگ نذاشته...

دونده جمعه 10 دی‌ماه سال 1400 ساعت 12:29 ب.ظ http://Www.mycolddays1.blogsky.com

سلام مهدی آقا
چه خبر خوبی
ان شالله بزودی محقق بشه

سلام عشقم. فقط دونده بیا دم مونده

سلام شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 02:13 ب.ظ

سلام دوست عزیز چند وقتی است دیگه چیزی نمی نویسید ؟ من هراز گاهی یه سر می زنم اما خبری نیست که نیست. دیگه نگران شدم واقعا" ....

سلام عزیز. گرفتار شدم. زندگی سخت شده. ..میدونی که.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد